Website Icon

מבט על מצב ההייטק בשנים 2023-2024

Illustration of job seekers with backpacks facing a mountain with obstacles such as 'Interviews', 'Experience Required', and 'High Expectations'.

מי מאיתנו לא נתקל או שמע על הקושי במציאת עבודה ראשונה בתחום הייטק, ובמיוחד לג'וניורים ללא ניסיון? האם ההייטק במשבר? למה קשה כל כך לג'וניורים למצוא עבודה? בחינה קרובה של המצב בשנים 2023-2024 מגלה מספר גורמים משמעותיים המובילים אותנו למציאות הזו. במאמר זה, אציג בפניכם את הסיבות העיקריות שמאחורי התופעה הזו, וכיצד אני חושב שניתן להתמודד עם הקשיים האלו.

פיטורים וקפיאת גיוסים

בשנת 2023, ההשקעות בתעשייה ירדו דרמטית, עם גיוס כספים של רק 15 מיליארד דולר לעומת 27 מיליארד דולר ב-2021. כ-30% מהחברות הצהירו על מדיניות צמצום גיוסים, ושיעור הפיטורים במחצית השנייה של 2022 הגיע ל-4.4%, עלייה של כ-70% בהשוואה לשנה הקודמת.

משבר ההשקעות בהייטק

2023 חוותה ירידה של יותר מ-60% בהיקף ההשקעות בהייטק בישראל בהשוואה לשנת 2022. גורמים כמו הרפורמה המשפטית ומצבים גיאופוליטיים מתוחים תרמו לחוסר היציבות. הפגנות נגד תוכנית הממשלה לשינוי המערכת המשפטית גרמו לחוסר יציבות ואי ודאות בקרב משקיעים.

רישום חברות בחו"ל

נצפתה תופעה של רישום חברות ישראליות בחו"ל. ברבעון הראשון של שנת 2023, כ-56% מהסטארטאפים הישראליים החדשים בחרו להירשם בחו"ל, עם 49 חברות נוספות שנמצאות בתהליך של הפיכה לחברות אמריקאיות. בהשוואה, במהלך 2022, 80% מהסטארטאפים נרשמו בישראל. זהו מספר משמעותי שמצביע על מגמה בולטת של רישום חברות ישראליות בחו"ל, דבר שעלול להשפיע לרעה על הכלכלה הישראלית לטווח הארוך ומסביר למה קשה למצוא בישראל אולי עבודה.

מחסור בעובדים מול דרישות ניסיון

אחד האתגרים הגדולים ביותר שמולו עומדים ג'וניורים המחפשים להיכנס לתעשיית ההייטק הוא הפער בין הדרישות הגבוהות של חברות לניסיון מקצועי לבין ג'וניורים שרק עכשיו סיימו תואר או קורס ואין להם ניסיון. נתון מציין כי רק 10% מהמשרות מיועדות לחסרי ניסיון, מה שמקשה על ג'וניורים להיכנס לשוק.

יציבות תעשיית ההייטק

למרות עלייה של כ-20% במדד נאסד"ק ב-4 החודשים הראשונים של 2023, עדיין לא ברור אם התאוששות זו תשפיע גם על התעשייה בישראל. חששות מאי יציבות פוליטית וחברתית עלולים לעכב את התאוששות המקומית.

המלצות לג'וניורים

כפי שניתן לראות, התקופה של 2023-2024 מציבה לא מעט אתגרים למי שמחפש להיכנס לעולם ההייטק, כשהמחסומים נעים ממצבים פוליטיים ומלחמות ועד לדרישות מועמדים בעלי ניסיון מוכח מצד החברות.

אני מאמין שאחת הדרכים להתמודד עם אתגרים האלו היא להגדיל את מספר הפעמים שאתם שולחים קורות חיים לחברות יום-יום, ולהרחיב את מאגר הפרויקטים האישיים שלכם, שמשקפים את הכישורים והניסיון שצברתם.

זכרו, אף על פי שאינכם מחזיקים כרגע בניסיון תעסוקתי, תוכלו לבנות ניסיון טכני משמעותי ולפתח תיק עבודות איכותי שיעזור להדגיש את המומחיות והידע שלכם בתחום. תהליך זה יכול לשמש כגשר עבורכם לקראת קבלת הזדמנות מקצועית ראשונה בעולם ההייטק.

מאחורי הקלעים של המגייסות: איך לקבל את המשרה הראשונה שלכם בהייטק עם Dar Kahana

שיחה עם לירי רזיאל - Talent Acquisition & Sourcing Specialist

רוצים ללמוד עוד על פיתוח אתרים? בדקו את קורסי האונליין שלנו כמו קורס Node.js או קורסי תכנות אחרים כמו קורס TypeScript, קורס JavaScript ועוד! יש לנו את כל קורסי התכנות שאתם צריכים כדי להפוך למתכנתים מובילים.