Website Icon

לימוד תכנות: תואר אקדמי או קורס מקוון?

Graduate in cap and gown facing a crowd of fellow graduates.

תכנות הינו מקצוע נוצץ בתחום הטכנולוגיה, המתפתח ומשתנה במהירות מרשימה, ומגייס לשורותיו מספר גדל של מתעניינים. שאלה שעומדת לפני המתעניינים היא: האם להשקיע בתואר אקדמאי או להסתפק בקורס תכנות?

תואר אקדמאי במדעי המחשב:

תואר במדעי המחשב מתמקד ברובו בכלים תיאורטיים ומתמטיים ופחות בקורסים פרקטיים, מה שמוביל לחוסר כלים בפיתוח ובבנייה של תוכנה (אתרים, אפליקציות ומערכות שונות). תואר במדעי המחשב כולל בתוכו:

  • מתמטיקה

    לימודים מתמטיים הינה חלק מרכזי במדעי המחשב, זה יכול להיות חסרון או יתרון, בהתאם לתפקיד של הסטודנט בעתיד. לדוגמה, אם הסטודנט מעוניין להתמחות במחקר או בנושאים כמו מדעי הנתונים או אלגוריתמיקה, המתמטיקה היא מרכיב חשוב. עם זאת, אם הסטודנט מתכנן להיכנס לתחום פיתוח תוכנה יותר מעשי כמו פיתוח אפליקציות ואתרים, הידע המתמטי המורכב עשוי להיות פחות רלוונטי. ובכלל רמת המתמטיקה הנדרשת בתפקידים רבים בתעשיית ההייטק היא נמוכה יותר מאשר מה שמתואר בתוכנית לימודים של מדעי המחשב.

  • תיאוריה

    תואר במדעי המחשב מערב לא מעט לימודי תיאוריה שיכולים להיות תרומה להבנה של נושאים מרכזיים במדעי המחשב. אך לחלק מהסטודנטים ייתכן שיהיה קשה לראות את היישום של התיאוריה שהם למדו בתואר כשהם נכנסים לתעשייה כי ברוב מקומות בהייטק רמה כזו גבוהה של תיאורה הינה נדרשת.

  • פרקטיקה

    תואר במדעי המחשב מתמקד בכלים תיאורטיים ומתמטיים ומציע קורסים פרקטיים במידה יחסית נמוכה בהשוואה לכמות הקורסים התיאורטיים. זה יכול לגרום לחוסר כלים פרקטיים לסטודנטים בעת כניסתם לעולם התעשייה ההייטק.

  • זמן

    זמן לימוד לקבלת תואר במדעי המחשב משתנה בהתאם לתכנית הלימודים הספציפית של כל אוניברסיטה או מוסד לימודים. בדרך כלל, תואר ראשון במדעי המחשב מוענק לאחר לימוד של שלוש שנים במסגרת הלימודים האקדמיים.

  • כניסה להייטק

    בעולם ההייטק ישנם ארגונים וחברות שעדיין מעדיפים תואר אקדמאי או ניסיון קודם כתנאי כדי להתקבל לתפקיד. אולם, עם התפתחות האינטרנט והאפשרויות שהיא מציעה ללמידה עצמאית של תכנות, הצורך בתואר או קורס מסוים מתחיל להיות פחות רלוונטי. יותר ויותר ארגונים בתחום הייטק מכירים במיומנויות פרקטיות ויכולות בתחום התכנות, מאשר לתעודה פורמלית.

קורס תכנות:

הן במקוון והן במסגרת פיזית, קורסי תכנות מתמקדים במיומנויות מעשיות. הם מאפשרים לתלמידים ללמוד שפת תכנות או טכנולוגיה ספציפית בצורה מהירה ויעילה.

  • חיסכון בזמן

    קורסים ממוקדים מקנים לסטודנטים את הידע המעשי והכישורים הנדרשים לפעילות מקצועית במהירות. הם מתמקדים בנושאים מסוימים ומתעסקים ביישומים פרקטיים, מאפשרים לסטודנטים לרכוש ידע וכישורים ממוקדים בתחום שלהם. זה מפחית את הזמן הדרוש לרכישת ידע ומסייע להיכנס לחברות בצורה מהירה יותר.

  • חיסכון כלכלי

    בניגוד לתואר אקדמאי שעלותו רבה יותר במונחים של שנים של לימודים והוצאות נלוות, קורסים מציעים ידע וכישורים במחיר הרבה נמוך יותר. זה מאפשר לסטודנטים להתחיל את דרכם המקצועית בתחום הייטק בהשקעה כלכלית נמוכה יותר, אם כי בשנים האחרונות עלות קורס במכללות שונות נהייה יקר יותר במשך השנים, פחות או יותר בין 20,000 - 30,000 אלף שקלים.

  • עדכניות

    קורסים במכללות דואגים להיות מעודכנים בטכנולוגיות החדשות והמתקדמות ביותר שנמצאות בשימוש בתעשייה. בזכות זה, הם מאפשרים לסטודנטים לרכוש ידע וכישורים העדכניים ביותר ולהתמקצע בטכנולוגיות המבוקשות ביותר בתעשייה. זה מעניק להם יתרון תחרותי כאשר הם מחפשים עבודה או מתמודדים עם אנשים שיש להם תואר אבל חסר להם כישורים פרקטיים.

  • התמקדות

    יתרון של קורסים מקצועיים בהשוואה לתואר אקדמאי הוא ההתמקדות במיומנויות ונושאים מסוימים. זה עשוי להיות מועיל עבור סטודנטים שמעוניינים להתמקצע בתחום מסוים. מצד שני, זה עשוי להיות פחות מתאים לסטודנטים שמעוניינים בהבנה רחבה ומעמיקה יותר של מדעי המחשב כולל תחומים נוספים.

סקר בלינקדאין: תואר או קורס? השפעתם על מציאת עבודה בתחום התכנות:

עשינו סקר בלינקדאין בשנת 2023 ובו ענו 250 איש על השאלה: באיזה מצב את/ה נמצא/ת בקשר לתכנות ומציאת עבודה בתחום?

הנה האפשריות שנתנו להם לענות:

  • יש לי תואר ואני עובד/ת בתחום (26%)
  • יש לי תואר, אך לא עובד/ת בתחום (12%)
  • עשיתי קורס ואני עובד/ת בתחום (31%)
  • עשיתי קורס, אך לא עובד/ת בתחום (30%)

הנה מה שניתן ללמוד מהסקר:

  • רוב המשתתפים בסקר (57%) עברו הכשרה בתכנות, כאשר 26% מהם מחזיקים בתואר ו-31% עשו קורס.
  • פחות מחצי מהמשתתפים בסקר (42%) לא עובדים בתחום התכנות, על אף שיש להם הכשרה רלוונטית, 12% מחזיקים בתואר ו-30% עשו קורס.
  • לעומת זאת, 58% מהמשתתפים עובדים בתחום התכנות, 26% מהם מחזיקים בתואר ו-31% עשו קורס.

לסיכום, ההחלטה בין לימודי תואר או להשתתף בקורס תכנות תלויה במגבלות ובמטרות שלכם כגון יעדי הקריירה, זמן פנוי ומשאבים כלכליים. תואר במדעי המחשב יכול להיות הבחירה המתאימה במידה ואתה מעוניין בהבנה מעמיקה של מדעי המחשב ומוכן להשקיע את הזמן והכסף הדרושים. מצד שני, קורס תכנות יכול להכניס אותך לשוק העבודה באופן מהיר יותר, במיוחד אם אתה מעוניין לרכוש מיומנויות מסוימות.

במאמר הזה אין כוונה להציג משהו החלטי או ספציפי ביחס למוסדות או לחברות מסוימות. המאמר מתייחס באופן כללי ומסביר איך התהליך עשוי להתנהל במגוון מוסדות או חברות, אשר עשויים להיות שונים זה מזה.

מאחורי הקלעים של המגייסות: איך לקבל את המשרה הראשונה שלכם בהייטק עם Dar Kahana

שיחה עם לירי רזיאל - Talent Acquisition & Sourcing Specialist

רוצים ללמוד עוד על פיתוח אתרים? בדקו את קורסי האונליין שלנו כמו קורס Node.js או קורסי תכנות אחרים כמו קורס TypeScript, קורס JavaScript ועוד! יש לנו את כל קורסי התכנות שאתם צריכים כדי להפוך למתכנתים מובילים.