Website Icon

יסודות התכנות: מבט על JavaScript

Yellow cube with 'JS' for JavaScript.

אם אתם רק מתחילים בעולם של פיתוח אתרים, בטח שמעתם על JavaScript. מילה שצצה בכל מקום בדיונים על יצירת אתרים ואפליקציות. אבל מה זה בעצם JavaScript? בואו נפרק אותה למונחים פשוטים ונחקור כמה מושגי מפתח שמבדילים אותה משפות תכנות אחרות.

מה זה JavaScript?

JavaScript היא שפת תכנות שנועדה להפוך אתרים לאינטראקטיביים, כלומר אתרים שיכולים לבצע פעולות. לדוגמה, כל פעם שאתם עושים לייק או שיתוף פוסט בפייסבוק או בכל אתר אחר - זה JavaScript בפעולה. כלומר כל מה שקשור לביצוע של פעולות באתר, זה JavaScript בפעולה. JavaScript כל כך פופולרית, שכ-63% מהמפתחים מדווחים על השימוש בה בפרויקטים שלהם.

עם הזמן, JavaScript המשיכה להתפתח, וכיום, חוץ מלהפוך אתרים לאינטראקטיביים, היא גם שפה שיכולה לבנות שרתים והתנהלות עם ה-Database! מה שהופך אותה לשפה גמישה וכל כך חזקה.

מאחורי הקוד: איך תוכנה רצה

הבנת הדרך בה שפות תכנות שונות עובדות מאחורי הקלעים, והיכרות עם מונחים תכנותיים, הם חלק חשוב מהידע המקצועי של כל מתכנת ומתכנתת. זהו ידע שמרחיב את ההבנה שלנו ומחזק את הבסיס המקצועי שלנו בתחום.

Scripting Language

נתחיל עם דוגמה מהעולם האמיתי שממחישה את הנושא, ולאחר מכן נעבור להסבר על איך זה מתממש בהקשר של שפות תכנות. אז שפת סקריפט היא כמו קבוצה של פועלי בניין שיכולים להתחיל לעבוד מיד, והם מתאימים את עצמם תוך כדי העבודה.

בעולם התכנות, שפות כאלה מבצעות הוראות באופן מיידי ודינמי, כלומר הן מגיבות ומתאימות את עצמן לסיטואציות שונות בזמן אמת, כמו לחיצה על כפתור, שינויים במידע, או כל פעולה אחרת. בדרך כלל, שפות סקריפט גם נקראות Interpreted Language. שפות התכנות כמו Python ו-JavaScript נחשבות ל-Scripting Language.

אז לסיכום, שפות סקריפטיות רצות ישר לעבודה, ובזמן אמת אתם נותנים להם משימות, וכשאני אומר אתם, אני מתכוון למערכת.

Compiled Language

לעומת זאת, שפות קומפילציה הן כמו קבוצה של פועלי בניין שלא מתחילים לעבוד עד שכל אחד מהם יודע בדיוק מה הוא עושה. בעולם התכנות, שפות אלו דורשות שהקוד שלהן קודם כל יתורגם לקוד מכונה (Machine code) על ידי תוכנה שנקראת compiler, ורק אז הקוד ירוץ במחשב.

שפות קומפילציה נחשבות בדרך כלל למהירות יותר, מכיוון שהן עוברות לקוד מכונה שמאפשר לקוד להיות מותאם ומיטבי יותר למערכת הספציפית שבה הוא רץ. שפות התכנות C ו-++C נחשבות ל-Compiled Language.

כמו שאתם רואים התהליך של שפות קומפילציה שונה משפות סקריפט, ששם הקוד מתבצע באופן מיידי. בשפות קומפילציה, הקוד עובר ממצב שנקרא (High-Level) לקוד מכונה, ורק לאחר מכן הוא יכול לרוץ במחשב.

Just-In-Time (JIT)

לשפות סקריפטיות יש סוד קטן שנקרא Just-In-Time (JIT) שהיא טכניקה שלוקחת את הסקריפט ומעבירה אותו קומפילציה (כלומר לקוד מכונה) אבל בזמן ריצה ולא לפני כמו שפות קומפילציה רגילות. זה מאפשר לסקריפט לרוץ במהירות קרובה יותר לזו של שפות קומפילציה כי זה מאפשר לקוד להיות מותאם ומיטבי יותר למערכת הספציפית שבה הוא רץ.

אז למה כדי ללמוד JavaScript?

אז ל-JavaScript יש מגוון עצום של סיבות למה להשתמש בה וללמוד אותה, מה שאני אתאר לכם כאן אלו הסיבות המרכזיות:

מושלמת לפיתוח צד לקוח ושרת

JavaScript היא השפה היחידה הנתמכת על ידי כל הדפדפנים הגדולים, מה שהופך אותה חיונית לפיתוח צד לקוח (client side) עם HTML ו-CSS. בנוסף, JavaScript עם Node.js, Deno, Bun מאפשרים פיתוח צד שרת (server side), מה שהופך את היכולת לפתח Full-Stack Web Application בקלות יותר כי אתם יכולים לפתח צד לקוח וצד שרת בעזרת שפה אחת! למידע נוסף על צד שרת ולקוח, תוכלו לקרוא את המאמר שלנו על מודל שרת לקוח

מגוון עצום של טכנולוגיות

מגוון עצום של ספריות ו-frameworks פופולריים כמו React, Angular, Vue, Next ו-Express משתמשות ב-JavaScript! מה שמצביע על איכות השפה וכמות המתכנתים שמשתמשים בה ביום יום. בנוסף אתם תוכלו ללמוד טכנולוגיות שונות הרבה יותר מהר כי אתם משתמשים תמיד באותה שפה (JavaScript)!

מה אפשר לעשות עם JavaScript?

אז חוץ מפיתוח צד לקוח (Front-End) & פיתוח צד שרת (Back-End) אנחנו יכולים לבצע עם JavaScript לא מעט דברים:

פיתוח אפליקציות מובייל

באמצעות frameworks כמו React Native או Ionic, ניתן לפתח אפליקציות למערכות הפעלה שונות (iOS, Android) באמצעות JavaScript.

פיתוח אפליקציות דסקטופ

באמצעות Electron ו-frameworks דומים, ניתן ליצור אפליקציות דסקטופ למערכות הפעלה שונות. זה מאפשר למתכנתים להשתמש בידע ובכלים של פיתוח ווב כדי ליצור אפליקציות שעובדות על Windows, macOS, ו-Linux.

משחקים ואנימציות

באמצעות HTML5, Canvas ו-JavaScript אפשר ליצור משחקים ואנימציות אינטראקטיביות באינטרנט. ספריות כמו Phaser ו-Three.js מסייעות בפיתוח משחקים ואנימציות תלת-ממדיות, והופכות את JavaScript לכלי גמיש ועוצמתי לפיתוח גרפי.