Website Icon

המדריך להכנת ראיון עבודה בהייטק - משרות הייטק למתחילים

Image of a man shaking hands with a woman in an interview

ראיונות עבודה יכולים להיות תהליך ארוך ומאתגר, עם הרבה כישלונות פוטנציאליים לאורך הדרך. אבל חשוב לזכור שקבלת "לא", לא אומר בהכרח שאינכם מתכנתים כשירים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתבלט בריאיון העבודה הבא:

ציפיות שכר

היו מציאותיים לגבי ציפיות השכר. כאשר דנים בשכר עם המראיין, קחו בחשבון הן את שיעור השוק והן את הכישורים והניסיון שלכם. אל תבקשו משכורת לא ריאלית, אבל גם אל תזלזלו בעצמכם. נגיד השכר למתכנת מתחיל עומד בין 10- 13 אלף שקל בחודש, אבל עדיין לא בניתם מספיק פרויקטים, או שאין לכם ניסיון יותר מדי בתכנות, במקרה כזה לא היינו מבקשים 13 אלף, כנראה שהיינו עושים ממוצע ומגיעים לאזור 11 או 12 אלף שקל בחודש.

השכר שלכם נקבע גם לפי התפקיד שאליו אתם מתמיינים; ככל שיש לכם תחומי אחריות נרחבים יותר, תוכלו לדרוש שכר גבוה יותר. למשל, אם אתם מפתחי Full-Stack וביום יום שלכם אתם מתכנתים גם צד שרת וגם צד לקוח, עליכם לקבל שכר גבוה יותר מאשר מתכנתים המתמקדים רק בצד אחד. כמובן, זה בהנחה ששנות ניסיון שלכם דומות.

הכנה מעמיקה לשאלות ראיון עבודה

ודאו שיש לכם הבנה עמוקה על איך הטכנולוגיות עובדות מאחורי הקלעים, כך תוכלו לדון עליהן באופן מקצועי עם המראיין. לדוגמה, אם אתם לומדים Node.js, תדעו איך הוא עובד, או אם אתם לומדים React? תדעו מה זה Virtual DOM. שליטה טובה בתאוריה תחזק את שיחתכם ותשדרו מקצועיות.

ככל שתצבירו ידע רחב יותר, כך תוכלו לבקש שכר גבוה יותר ולקבל פרויקטים עם תחומי אחריות נרחבים. שנות ניסיון זה חשוב, אבל אתם יכולים לדעת הרבה דברים גם אם יש לכם ניסיון מועט בתחום ההייטק, לכן, קריאה מרובה של מאמרים תתרום לכם להתבלט בראיון העבודה ובכלל בחברה.

טיפים לראיונות עבודה: התנהלות במהלך הראיון

כשאתם פוגשים אנשים חדשים, היגיינה ומראה, יכולים להוות מפתח לכניסה חלקה ויצירת קשר נעים. וודאו שאתם מגיעים מסודרים ונקיים לפגישה. אין צורך ללבוש יתר על המידה, אך יש לשים לב לפרטים קטנים כמו לא ללבוש כפכפים ולבחור בנעליים סגורות. כשאתם נראים נקיים ומסודרים, יהיה נוח יותר לאנשים שמסביבכם לשבת אתכם על כוס קפה ולהתחיל שיחה.

בנוסף, חשוב לקיים יחס אנושי ומקצועי עם כל אחד. תהיו צנועים ונחמדים לכולם, ואפילו אם התפקיד שאליו אתם מתראיינים הוא ראש צוות, אל תתנו לאגו לשלוט בכם. תמיד יהיו מוכנים להקשיב, לעזור ולהיות נחמדים לאחרים, לא משנה לאיזה תפקיד אתם מתמיינים. השילוב של יחסים אנושיים טובים ומראה מסודר יעזור לכם לקיים קשרים חדשים ומוצלחים.

פרופילים מקצועיים ברשתות חברתיות: LinkedIn ו-Facebook

כחלק מהתהליך קבלת ראיון עבודה בתעשיית ההייטק וקשרים עסקיים בכלל, חשוב מאוד ליצור ולעדכן את פרופיל ה-LinkedIn שלכם. פרופיל LinkedIn מקצועי ומעודכן יכול לשפר את הסיכויים שלכם לקבלת הזדמנויות עבודה ולהרשים מעסיקים פוטנציאליים.

מגייסים ומגייסות (HR) חוקרים פרופילים ב-LinkedIn ו-Facebook לאיתור מועמדים רלוונטים לתפקידים שונים. בפרופילים מעודכנים ומקצועים, תוכלו להציג את כישוריכם, ניסיון העבודה וההשכלה שלכם בצורה ברורה ומובנית ולהעביר מסר חיובי על דמותכם ולשפר את התדמית המקצועית שלכם בעיני מעסיקים ושותפים עסקיים פוטנציאליים.

פרופיל מקצועי בגיטהאב (GitHub)

בתעשיית ההייטק, ובמיוחד עבור מתכנתים ומפתחים, פרופיל מקצועי בגיטהאב (GitHub) משמש ככלי חזק ביותר להצגת יכולותיכם וניסיון העבודה שלכם.

פרופיל GitHub מקצועי ומעודכן, מאפשר למעסיקים פוטנציאליים לראות את הפרויקטים השונים שעבדתם עליהם, כיצד השתמשתם בטכנולוגיות שונות ואיך עבדתם בצוות. זהו דרך מצוינת להראות את היכולות שלכם בפועל ולהרשים מעסיקים.

גם כאן, מגייסים ומגייסות (HR) חוקרים פרופילים ב-GitHub על מנת לאתר מועמדים רלוונטים לתפקידים שונים. לכן שימו לב שהפרוייקטים שלכם נגישים (Public). אם אתם לא יודעים מה זה GitHub, תוכלו לקרוא את המאמר שלנו Git ו-GitHub: המדריך למתחילים.

צורת ריאיון עבודה

יש שני סוגים עיקריים של ראיונות עבודה, הסוג הראשון הוא ראיון שצריך לענות על שאלות טכניות בזמן אמת במהלך הריאיון. הסוג השני הוא להשלים מטלת בית (לפעמים של כמה שעות או ימים).

לעיתים קרובות, ריאיונות המכילים משימת בית נחשבים לארוכים ומורכבים יותר, אך מצד שני הם גורמים לפחות לחץ. זאת מכיוון שבמהלך משימת בית יש לכם הזדמנות לתכנן, לבדוק ולפתח את הפתרונות שלכם בקצב שאליו אתם רגילים ובסביבה נוחה לכם. ריאיונות אלו מאפשרים למראיין להבין את יכולות הביצוע והתכנון שלכם בצורה מעמיקה יותר, מכייון שיש יותר צורך בחשיבה ובכתיבת קוד, ולכן הם יכולים לראות את התכנון מהתחלה ועד סוף המשימה.

כתיבת קורות חיים ומערכת ATS

רוב המועמדים לא מודעים שבחלק מהמקרים כשהם שולחים קורות חיים, מערכת בשם ATS (Applicant Tracking System) או בעברית "מערכת מעקב אחר מועמדים" מקבלת ומנתחת את קורות החיים שלהם. ATS היא מערכת שמטרתה לעזור לארגונים וחברות לנהל תהליך גיוס ובחירת מועמדים בצורה אוטומטית ויעילה.

מערכות ATS מאפשרות למעסיקים לפרסם משרות, לאסוף קורות חיים, ולסנן מועמדים בהתאם לדרישות המשרה. במקרה הזה, כתיבת קורות החיים שלכם תצטרך לכלול מילות מפתח שאותה משרה מחפשת, ובכללי לכתוב את קורות החיים שלכם כמה שיותר מדוייק בהתאם למשרה. לדוגמה, אם אני מחפש משרת back-end אני ארצה לכתוב את קורות החיים שלי לפי אותה משרה ושתכלול מילות מפתח מתאימות.

יש להעביר את קורות החיים שלכם בקובץ PDF, מכיוון שזהו פורמט מסודר ונפוץ בתעשיית ההייטק. אם אתם רוצים לכתוב קורות חיים בצורה מקצועית, אני ממליץ על האתר שנקרא resume.io שאיתו תוכלו לבנות קורות חיים בדרך הנכונה.

לסיכום, ראיונות עבודה יכולים להיות תהליך קשה, אך על ידי הקפדה על טיפים אלו והיותכם מציאותיים, בקיאים, מוכנים, מקצועיים וצנועים, תגדילו את סיכויי ההצלחה שלכם. זכרו שדחייה היא חלק מהתהליך ואל תתנו לה לייאש אתכם.

מאחורי הקלעים של המגייסות: איך לקבל את המשרה הראשונה שלכם בהייטק עם Dar Kahana

שיחה עם לירי רזיאל - Talent Acquisition & Sourcing Specialist

רוצים ללמוד עוד על פיתוח אתרים? בדקו את קורסי האונליין שלנו כמו קורס Node.js או קורסי תכנות אחרים כמו קורס TypeScript, קורס JavaScript ועוד! יש לנו את כל קורסי התכנות שאתם צריכים כדי להפוך למתכנתים מובילים.