Website Icon

כל מה שצריך לדעת על Next.js: מדריך מקיף

image of a professional presentation environment with a whiteboard that has Next.js written on it with a line underneath.
TL;DR

Next.js היא פריימוורק מבוסס React המספק כלים מתקדמים לפיתוח אתרים מורכבים. עם אופטימיזציות מובנות, רינדור צד שרת, ויכולות ניתוב מתקדמות, Next.js מאפשר פיתוח אתרים מהירים, מאובטחים ואינטראקטיביים. חברות הייטק רבות משתמשות בו ושווה להכיר אותו.

הקדמה

Next.js היא פריימוורק מבוססת React, והיא אחת מהכלים שמקבלים תאוצה בזמן האחרון וכנראה המובילה בתחום פיתוח אתרים מורכבים. Next.js מציעה כלים out of the box בצורה נוחה ולא מסובכת המקלות על מפתחים ליצור אתרים מהירים, מאובטחים ואינטראקטיביים.

בגדול, Next.js דומה מאוד ל-React בין מבחינת סגנון הכתיבה, כך שהשוני המרכזי אינו בצורת הקוד אלא בטכניקות הרינדור. טכניקות אלו משנות את המשחק ומהוות את ההבדל המרכזי והחשוב ביותר בין React ל-Next.js.

מה זה Next.js

Next.js היא framework לפיתוח אתרים מבוססי React, שנבנת על ידי Vercel והיא בשימוש על ידי כמה מהחברות הגדולות בעולם כמו OpenAI ChatGPT, Spotify, Nike ועוד! היא מאפשרת לנו ליצור אתרי אינטרנט באיכות גבוהה עם צורות רינדורים שונות כמו SSR, SSG, CSR ועוד!

היא תוכננה לתת פתרונות לבעיות נפוצות בפיתוח אתרים כמו ביצועים, קידום אתרים (SEO) וחווית משתמש ויש לה כלים נוספים שהם out of the box שאנחנו נדבר עליהם במאמר הזה.

ההבדלים המרכזיים בין Next.js ל-React

אז קודם כל, אני רוצה להסביר לכם את ההבדלים בין React לבין Next.js. יש שלושה מושגים חשובים שאנחנו צריכים להבין, ואחר כך נראה איך כל אחד מהם מתנהג ב-React וב-Next.js. אז בואו נתחיל עם הסבר על שלושתם ואז נתקדם.

  1. ספרייה (library) לעומת פריימוורק (framework)

    React היא ספרייה (library) לפיתוח צד הלקוח, ולעומת זאת, Next.js היא פריימוורק (framework) המבוסס על React. ספריות כמו React מספקות את הכלים הבסיסיים לפיתוח, אבל אתם בתור מתכנתים צריכים להוסיף חבילות נוספות כמו React Router לניהול ניווט ועוד (בהתאם לפרויקט).

    לעומת זאת, פריימוורקים כמו Next.js מגיעים בדרך כלל עם כל הכלים הדרושים כברירת מחדל, כגון ניהול ניווט (Routing) מובנה, הוספת מטא-נתונים לשיפור ה-SEO, וכמובן עוד – הכל מוכן לשימוש מתוך הקופסה out of the box.

  2. פיתוח צד שרת ב-Next.js

    במילים פשוטות, Next.js מאפשרת לנו לכתוב קוד צד שרת בתוך אותו פרויקט שבו אנחנו כותבים את הקוד של צד הלקוח. בעבר, היינו צריכים לפתוח שני פרויקטים נפרדים – אחד לטכנולוגיה של צד הלקוח כמו React או Angular, ועוד אחד לטכנולוגיה של צד השרת כמו Express.

    עם Next.js, הכל נמצא באותו פרויקט, מה שמקל על הפיתוח ומאפשר ליצור API משלכם ולטפל בבקשות לשרת בצורה פשוטה וישירה. ניתן להתייחס ל-Next.js כמעין פריימוורק Full-Stack, שמאפשר עבודה מקיפה יותר ומייעלת את תהליך הפיתוח.

  3. קידום אתרים אורגני (SEO)

    במילים פשוטות, SEO הוא סט של שיטות וטכניקות שמטרתן למקם את האתר שלכם במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש. כאשר אתר מופיע בתוצאות החיפוש במקום גבוה, יש לו סיכוי טוב יותר שמשתמשים יבקרו בו, מה שמביא לקידום העסק, המותג או תוכן האתר. לקריאה מעמיקה על הנושא, בקרו במאמר שלנו על מה זה קידום אתרים אורגני (SEO).

  4. צורות רנדור שונות

    במילים פשוטות, רנדור הוא התהליך שבו הדפדפן מציג את תוכן האתר שלנו על המסך. בחירת שיטת הרנדור הנכונה יכולה להשפיע באופן משמעותי על ביצועי האתר, חוויית המשתמש וקידום האתר במנועי החיפוש (SEO). לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות ייחודיים, ומיועדת לסוגים שונים של פרויקטים ודרישות. לקריאה מעימיקה על הנושא, בקרו במאמר שלנו ארבעה סוגי רנדור עיקריים בפיתוח אתרים.

עם זאת, יש שני הבדלים מרכזיים בין React ל-Next.js שחייבים לשים עליהם דגש מיוחד: SEO ורנדור. אז בואו נבחן איך כל אחת מהטכנולוגיות מתמודדת עם נושאים אלו.

React מול Next.js: השוואת SEO וצורות רנדור

צורות רנדור שונות (Rendering)

React

ב-React, הרינדור מתבצע בצד הלקוח (CSR). כל הקוד והתוכן נטענים בדפדפן ומתרנדרים שם, מה שיכול להוביל לזמני טעינה ארוכים יותר, במיוחד בעמודים כבדים או באינטרנט איטי. כמו כן, חוויית המשתמש יכולה להיות מושפעת לרעה אם הטעינה הראשונית איטית מדי.

Next.js

ב-Next.js, לעומת זאת, הרינדור לא חייב להתבצע כולו בצד הלקוח. יש לנו אפשרות להשתמש ברינדור בצד השרת (SSR) או ביצירת אתרים סטטיים (SSG). זה אומר שהקוד והתוכן כבר מוכנים בשרת לפני שהם נשלחים לדפדפן, מה שמאפשר לדפדפן לקבל עמוד שכבר מרונדר באופן מלא.

כתוצאה מכך, זמני הטעינה מהירים יותר, וחוויית המשתמש חלקה יותר, במיוחד בעמודים כבדים או בתנאי אינטרנט איטי. בנוסף, מכיוון שהתוכן מוכן מראש, מנועי חיפוש יכולים לסרוק אותו בצורה יעילה יותר, מה שמשפר את ה-SEO של האתר.

קידום אתרים אורגני (SEO)

React

כמו שאמרנו, ב-React, הרינדור מתבצע בצד הלקוח (CSR). משמעות הדבר היא שכדי שנוכל לראות את התוכן של העמוד (HTML), הדפדפן שלנו חייב קודם כל להוריד ולהריץ את ה-JavaScript, וזה לא דבר טוב מבחינת SEO כי JavaScript נחשבת ל-Render Blocking, כלומר היא חוסמת את הטעינה של התוכן (HTML) עד שה-JavaScript נטען במלואו.

בזמן שה-JavaScript נטען במלואו, הזחלנים (web crawlers) של מנועי החיפוש שמגלים ומבינים אתרים, עלולים לעזוב את העמוד לפני הטעינה של התוכן (HTML), מה שמקשה עליהם לסרוק ולאנדקס את התוכן באופן יעיל בגוגל ובשאר מנועי החיפוש. כתוצאה מכך, ה-SEO עלול להיפגע באתרים המבוססים על Client-Side Rendering בלבד.

Next.js

כמו שאמרנו, ב-Next.js, ניתן להשתמש במגוון שיטות רינדור כמו Server-side rendering (SSR), יצירת אתרים סטטיים Static Site Generation (SSG) וכמובן עוד. טכניקות אלו (SSG & SSR), מאפשרות להגיש למנועי החיפוש תוכן מוכן לסריקה כבר בעת טעינת העמוד.

ב-SSR, התוכן מוכן ומוגש כ-HTML מלא כבר בשרת בכל פעם שהמשתמש מבקש, מה שאומר שהדפדפן מקבל כבר את התוכן בצורה מלאה ללא עיכובים, מה שמאפשר לזחלנים (web crawlers) של מנועי החיפוש לסרוק את האתר בצורה מיטבית מיד עם טעינתו.

ב-SSG, התוכן נבנה מראש (כבר ב-build-time) בשרת כקבצי HTML סטטיים, מה שאומר שהאתר כבר מוכן עם תוכן זמין לסריקה עוד לפני שהמבקרים נכנסו אליו. טכניקות אלו משפרות באופן משמעותי את מהירות האתר וה-SEO על ידי כך שה-web crawlers יכולים לסרוק את התוכן.

מה הם היתרונות של Next.js

אז ל-Next.js יש לא מעט יתרונות נוחים ומדהימים שעל חלקם נעבור כאן, ואני אתן לכם לחקור על האחרים בעצמכם. אז בואו נכיר אותם:

תמיכה בסוגי רנדור שונים

באמצעות Next.js, ניתן לבחור אסטרטגיות רנדור שונות, וזה חשוב מכיוון שהיא מעניקה לנו שליטה מלאה על מה מתרנדר בשרת ומה בצד הלקוח. טכניקות אלו יכולות לשפר משמעותית את הביצועים ואת ה-SEO של האתר שלנו.

Built-in Optimizations

Next.js מבצעת אופטימיזציות אוטומטיות לתמונות, פונטים סקריפטים ולעוד הרבה דברים אחרים, שמובילות לשיפור Core Web Vitals וחווית המשתמש. התכונה הזו חוסכת למפתחים זמן ומבטיחה ביצועים אופטימליים.

Route Handlers

בעזרת Next.js, אנחנו יכולים לבנות גם את צד השרת וגם את צד הלקוח באותו פרויקט! זה אומר שאנחנו יכולים לפתח את צד הלקוח שלנו עם HTML CSS וכמובן גם עם JavaScript (או TypeScript), ואתם יכולים גם לפתח צד שרת ולהגדיר נקודות קצה (endpoints), חיבור למסד הנתונים ועוד!

סיכום

Next.js מציעה פלטפורמה מקיפה ומתקדמת לפיתוח אתרים. היא משלבת את הפשטות והכוח של React עם תכונות מתקדמות שמאפשרות פיתוח מהיר, יעיל ואופטימלי. עם תמיכה ברינדור צד שרת, אופטימיזציות מובנות ויכולות ניתוב מתקדמות, Next.js היא הבחירה המושלמת למפתחים המעוניינים לבנות אתרים מודרניים, מהירים ואיכותיים.

אני רוצה להבהיר שאני לא נגד React. אני אוהב אותה מאוד ומשתמש בה לעיתים קרובות. גם חברות הייטק רבות ברחבי העולם ממשיכות להשתמש ב-React, כך שאין סיבה לחשוש שהיא תיעלם. כמו שאמרתי, אני עדיין כותב קוד ב-React, פשוט עכשיו אני משתמש ב-React באמצעות Next.js.